Fiske-blog

Del med dine fiskevenner

Hvad som helst

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 09 nov, 2014 21:35

Lørdag d. 8.nov. var Osfs vandplejegruppe inviteret til Odense for at deltage i et vandplejekursus på Fyns Laksefisk - en afdeling af Elsesmindes produktionshøjskole. Ud over selve gruppen deltog Anders kone - Lotte samt junior Jesper.

Vi skulle være på Elsesminde kl. 8.45. Så der var samling ved klubhuset kl. 7. Lige bortset fra Karl Erik og Sinnet, der havde lovet at samle mig op i Ballerup kl. 6.30. For at støde til de andre på Fyn.

Alle vel ankommet, blev vi modtaget af biolog Linda, der først fortalte os om hvordan Fyns Laksefisk arbejdede med at hjælpe den fynske havørredbestand. Herefter blev vi vist rundt på hele anlægget, hvor vi så de mange kar med havørreder. Lige fra befrugtede æg der var klar til klækning, moderfisk der var klar til strygning og til yngel i mange stadier der var klar til udsætning.

Fiskemester Søren med en underskøn farvet havørred fanget i Liver Å.

Efter rundvisningen skulle vi ud til Liver Å for at se på elfiskning af moderfisk. I smukke naturomgivelser var vi tilskuere til mange flotte havørreder der skulle hjem til Fynsk Fisk for at give deres bidrag til næste års udsætninger. Herefter kørte vi tilbage til Fyns Fisk, hvor de medbragte madpakker blev sat til livs. Uheldigvis kom Å-folkene hjem netop da vi satte os til bords. Det betød at biolog Linda måtte udskyde sin frokost; da hun fik travlt med at fordele de elfiskede havørreder i flere forskellige kar. Det er meget vigtigt at der er nøje styr over fordelingen af fisk.

Efter frokost skulle vi ud til et mindre tilløb til Odense Å, hvor frivillige kræfter havde gjort et stort arbejde med at skabe optimale forhold for de vandrende havørreder. Grundet min begrænsende mobilitet måtte jeg blive ved bilerne; mens de andre travede ud over markerne. Men Karl Erik fik overdraget camcorderen, der sammen med Sinnets fotos gav mig fornøjelsen på film og fotos.

Inden vi kørte fra Elsesminde,var Jan og Anders biler blevet udstyret med 2 vandtanke indeholdende ialt 950 ½-års fisk, til udsætning i et par af vores mindre vandløb i Odsherred.

Til sidst var tiden ved at løbe fra os.Men det lykkedes i aftenens skumring for Jan, Kalle, Anders og Karl Erik at sætte de mange ørreder ud i deres nye verden, hvor de forhåbentlig vil klare sig godt. På det tidspunkt var jeg kommet hjem til Ballerup, rigtig godt brugt - men på den gode måde. Sjældent har jeg sovet så godt som sidste nat.

Tak til alle jer der deltog, tak til folkene på Fyns Fisk, tak for hjælpsomhed med at få mig fragtet rundt, og have tålmodighed med mig. Det var en dejlig oplevelse.

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post326

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 09 nov, 2014 21:35

Vi skulle være på Elsesminde kl. 8.45. Så der samling ved klubhuset kl. 7. Lige bortset fra Karl Erik og Sinnet, der havde lovet at samle mig op i Ballerup kl. 6.30. For at støde til de andre på Fyn.

Fiskemester Søren med en underskøn farvet havørred fanget i Liver Å.

Til sidst var tiden ved at løbe fra os.Men det lykkedes i aftenens skumring for Jan, Kalle, Anders og Karl Erik at sætte de mange ørreder ud deres nye verden, hvor de forhåbentlig vil klare sig godt. På det tidspunkt var jeg kommet hjem til Ballerup, rigtig godt brugt - men på den gode måde. Sjældent har jeg sovet så godt som sidste nat.

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post325

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post324

Odsherreds Ørreddag

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 14 okt, 2014 13:18

Man kan vist godt sige at vejret artede sig pænt på vores ørreddag. Dog kom der lidt regn tidligt på morgenstunden. Vinden lagde sig en smule op ad dagen; og da indvejningen startede kunne alle nyde det glimrende opholdsvejr,og et fint traktement udendørs.

Havørreder var der på mange af vores kyststrækninger. Jeg hørte om mange genudsatte fisk under målet. Men 8 havørreder var store nok til at de måtte lade livet. Lars Juel fangede hele 4 stk. hvoraf den største på 1200 gr. renset og 52 cm. blev største fisk Og blev dagens vinderfisk.

Rasmus Olesen fangede 2 ørreder hvoraf største på på 960 gr. og 48 cm. fik en anden plads.

Nicolai Jeppesen fik en tredie plads for en ørred på 900 gr. 47 cm.

Kasserer Karl Erik Mikkelsen fik en fjerde plads for en ørred på 45 cm. og 895 gr.

3 af fiskene blev fanget på flue; mens Nicolais blev fanget på blink. 3 af fiskene blev fanget i Sejerøbugten. Mens Karl Eriks blev taget på nordkysten.

Min egen indsats på dagen begrænsede sig i deltagelse ved indvejningen. Jeg nød samværet med jer alle, og håber i fremtiden at der er brug mit engagement i klubben. Tusind tak.

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post319

Ændring af Vinteraftenprogram

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 16 feb, 2013 11:30

Vi har været nød til at bytte om på de to sidste af sæsonens vinteraftener. Således at vi holder afslutning for juniorerne med bål og grillede pølser samt snobrød d. 26. Februar Og ikke som der står i programmet d. 5. marts.

Den 5. marts kommer biolog Peter Henriksen og Gry Annika Jensen fra kommunen.

Hermed ganske kort hvad jeg regner med at bræge om i en times tid. Derefter går snakken forhåbentligt lystigt - hvad hjertet er fuldt af...... I kan jo komme ind på planerne om restaurering:

Odsherreds Sportsfiskerforening har bidraget med hjælp til en række fiskeundersøgelser i de lokale vande. Viden bl.a. herfra er grundlaget for at komme videre med arbejdet for bedre natur og fiskebestande i lokalområdet.

På klubaftenen vil Peter Henriksen fortælle om resultaterne af dette arbejde

* Resultaterne af årets fiskeundersøgelser i Lammefjordskanalerne samt i de små vandløb med mulighed for en ørredbestand.

* Resultaterne af undersøgelserne af opgang og gydning af havørreder i de små vandløb i Nordvestsjælland. Herunder måske også lidt om Foreningens planer om restaurering med gydebanker og sten.

* Desuden vil han evt. komme ind på på arbejdet med at skaffe afkom af vilde lokale havørreder til alle udsætninger i Isefjorden.

Vi håber som sagt, at Odsherred Kommunes vandløbsmedarbejder Gry Annika Jensen kommer og bidrager med gode råd og kommentarer.

Mvh.

Peter smolt Henriksen

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post245

Mød op til vinteraften d. 4. december - vi holder åbent hus

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 29 nov, 2012 13:23

På tirsdag d. 4 december har vi inviteret et par klasser fra Bobjergskolen, til at komme og se og høre lidt om, hvad vi bedriver på vores vinteraftener. Som der står i vinteraften-programmet kommer Lars Juel og binder fluer. Men herudover vil der være flere andre aktiviteter. Der vil blive vist nogle af de spinnere, blink og flåd der er blevet lavet på de foregående aftener. Niels Erik kommer med en stor frisk laks, og viser hvordan man renser og fileterer en sådan. Ydermere vil han tilberede den på grillen, og der vil være smagsprøver så langt det rækker. Danny og redaktøren viser lidt af hvad der kommer ud af at være bidt af en gal havørred. Der vil - om vejret tillader det - bliver udendørs fluekaste bane. Der kan komme yderligere tiltag

Vi håber at se mange af vores medlemmer på denne aften.

Der vil være Øl, vand, kaffe og kage.

Klubhuset vil være åbent fra kl. 18. Vi starter kl. 18.30 med aktiviteterne. Vel mødt OSF.

• Kommentarer(2)//blog.o-s-f.dk/#post239

På vandring langs Anneberg Sørende for at finde gydebanker

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 21 nov, 2012 19:57

Lørdag d. 15. december kl.13 samles vi på P-pladsen ud til fjorden ved Egebjergvej.

Biolog Peter Henriksen har lovet at komme og forklare om de fysiske forhold, og om der er mulig opgang af havørreder i Sørenden.

Vi har tidligere fået tilladelse fra Naturstyrelsen til at grave udløbet af Sørenden fri. Hvilket i dag gør at der åbent og fri bane for eventuelle havørreder, så fiskene nu har en chance for at finde vejen op til egnede gydepladser opstrøms.

Vi har haft Peter Henriksen ude for at elfiske for en god måned siden, uden at konstatere ørreder i vandløbet. Vi håber der er sket noget siden da.

Herover ses udløbet efter der er blevet åbnet en rende gennem den tætte sivskov.

Har du lyst til at være med, skal du være velkommen. Har du spørgsmål omkring vores foretagsomhed, er du velkommen til at ringe til Anders på 5965 5306.

Vel mødt

Jan Aggerholm, Anders Brown, Karl Erik, Sinnet og nimh.

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post238

Info fra Blob blob redaktionen

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 21 okt, 2012 23:21

Mens vi går og venter på, at vores 60 års jubilæumsgave til medlemmerne - et trykt OSF stofmærke - kommer hjem og kan sendes med Blob Blob ud, er der sket det tragiske, at vores ærede medlem Niels Møller, Asnæs er gået bort efter en kortere periode med sygdom. Æret været Niels´ minde- et minde om en festlig, hyggelig og meget dygtig havørredfisker. Niels Møllers alt for tidlige bortgang er et stort tab for alle os i OSF. TP

Niels som vi bedst husker ham, med det lune glimt i øjet og en flot havørred i favnen.

Kalle Ludvigsen har lovet at overtaget turleder hvervet på de to kystture Niels Møller har d. 25. november og d. 16. december. Kalles tlf. nr. er 29135311. læs evt. på hjemmesiden

Som sagt har Blob Blob ligget klar til udsending i 14 dage. Redaktøren beklager at i ikke allerede har modtaget oktober nummeret. Men jeg venter stadig på de bestilte stofmærker, der skal komme fra Norge.

Af samme årsag er vinteraften programmet ikke nået ud til medlemmerne. Men den første vinteraften er allerede på Tirsdag d.23. oktober kl. 19.00 i klubhuset. Kom og deltag.

Vinteraften programmet vil blive lagt på hjemmesiden i den kommende uge.

Søndag d. 21. oktober har vi været på voddragning i Sydkanalen med biolog Peter Henriksen. Der blev trukket vod på 4 stationer. På de nedenstående foto kan du se et par af overraskelserne.

Søren med 7 kilos karpe fra Sandby stationen.

På en senere vinteraften vil Peter Henriksen komme i klubhuset og fortælle om resultaterne af undersøgelserne i Kanalerne. Datoen vil blive fastsat senere.

Flot udfarvet hanørred på godt halvmeteren fra Audebo stationen.

Tak til alle jer der stillede op og brugte en eller flere søndage på at hjælpe til. nimh

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post235

Voddragning i Sydkanalen søndag d. 21. oktober kl.10

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 18 okt, 2012 14:18

Søndag d. 21. oktober kl. 10 mødes vi ude ved pumpestationen, hvor Svinninge Å løber ind i Sydkanalen.

Sidste søndag trak vi vod i Nordkanalen ved 3 stationer ( 2 stationener var så grødefyldt, at vi måtte springe dem over). De indsatte fotos er fra denne dag. Vi blev overrasket over hvor få Skaller, Flire, Brasen og Karper der kom i voddet. Tilgengæld overraskede Gedde bestanden positivt.

Vi håber at se nogle frriske folk, der kan give et nap med. Du kan ringe til Anders på tlf. 59655306 og melde dig til. Og evt. høre nærmere om forløbet.

mvh. nimh/Anders

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post232

NYE DATOER FOR VODTRÆKNING I LAMMEFJORDSKANALERNE

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 08 okt, 2012 09:23

Der er kommet forslag fra Peter Henriksen om at trække vod i kanalerne Søndag d. 14. & Søndag d. 21. oktober. Når der nu er valgt 2 søndage, håber vi at kunne få nogle flere hjælpere til at møde op. Ring til Anders Brown på 59655306 hvis duhar lyst til at deltage. Som du kan se har tidligere års vodtrækning trukket mange interesserede tilskuere til.

Som tidligere nævnt lover vi en rigtig spændende dag, hvor du kan opleve en masse af kanalernes 'finnede' beboere på tætteste hold.

Anders Brown / nimh

• Kommentarer(1)//blog.o-s-f.dk/#post228

HAVØRRED SJÆLLAND

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 07 okt, 2012 07:56

Danmarks Sportsfiskerforbund havde indkaldt til et Havørred Sjælland-møde den 2. oktober i Høm Forsamlingshus.

Anders, Karl Erik, Jan Aggerholm og Sinnet deltog (mose og miljøudvalget).

Der var repræsentanter fra alle områder på Sjælland. Formålet var at sætte gang i arbejde, som kan forbedre forholdene i de fiskevande, hvor yngelen skal leve.

På længere sigt skal det medføre, at udsætningerne stoppes, dvs. at miljøforholdene bliver så gode, at der bliver flere fisk til fiskere, at der kommer flere turister og dermed flere indtægter til Kommunen.

I de kommende to år har EU stillet en pulje til rådighed for den slags tiltag, så nu kan man søge EU midler til gennemførelsen – det er bare med at komme i gang.

Der blev nedsat nogle arbejdsgrupper fra hvert område. Vi vil kun koncentrere os om Odsherred samt Svinninge Å (der løber ud i kanalerne). Det er kun de af vores vandløb, som løber ud i Isefjorden. Hornsherred skal klare sig selv.

Rune Hylby er koordinator for Isefjorden og Roskilde fjord.

Den første opgave bliver at vandre langs alle vandløb i vores område og tælle gydegruber, det skal være i det tidlige forår. Rune skaffer lodsejernes tilladelser til at gå der. Peter Henriksen laver et skema, så alle registreringer bliver på samme måde.

Anders vil gerne høre fra alle, der måtte have lyst til at være med.

ST 05.10.12

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post227

OBS! Vodtrækning i kanalerne igen flyttet

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 04 okt, 2012 20:57

De 2 dage der tidligere har været afsat (d. 9. & d. 11. okt.) er nu blevet aflyst. Vi har ikke fået de nye datoer endnu; men vi vil tilstræbe at de bliver henlagt til en weekend. Så skulle der forhåbentlig være større chance for at få samlet nogle hjælpere. Så snart noget mere konkret fastsættes, vil de blive offenliggjort her på blokken. Ring til Anders hvis du har yderligere spørgsmål. ( tlf. 59655306 )

nimh / Anders

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post226

Dato flytning for vodtrækning i kanalerne

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 26 sep, 2012 19:45

Ændring af datoer for vodtrækning i Lammefjordskanalerne.

Der er sat ny dato, således at d. 4. oktober bortfalder. I stedet vil der blive voddraget tirsdag d. 9. & torsdag d. 11. oktober.

Du er meget velkommen til at kontakte Anders Brown på tlf. 59655306 for nærmere oplysninger. Som sagt har vi hårdt brug for lidt yngre nye kræfter til at hjælpe os.

mvh. nimh/ Anders

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post225

Undersøgelser af fiskebestanden i Lammefjordskanalerne

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 19 sep, 2012 17:04

Så er der planlagt nye undersøgelser af fiskebestanden i Kanalerne.

Det er aftalt med Peter Henriksen, at vi mødes ved Nordre Kanalvej/ Grevingevejen Torsdag d. 4. oktober kl. 9.00. Efterhånden er den `faste ´flok hjælpere nået godt op i årerne, og er ikke helt i besiddelse af fordums styrke. Så hvis der nu er nogle af foreningens unge stærke drenge der ser sig i stand til at give et nap med, skal de være yderst velkomne til at deltage.

Du må gerne give Anders Brown et praj på tlf. 59655306; hvis du vil give os en hjælpende hånd.

Nu ved vi godt at den 4. oktober er en normal arbejdsdag. Men har du mulighed for at flexe kunne det måske være en løsning

Vi kan love dig nogle rigtig spændende oplevelser, hvor du fanger fisk som aldrig før i din lystfisker-karriere. Og du kan godt lige springe fittness centret over denne dag. Vi sørger for motionen ganske uden beregning

Vel mødt Anders Brown / nimh

• Kommentarer(0)//blog.o-s-f.dk/#post222

Booking af Tissø båd, Ørreddag m.m. er lagt på hjemmesiden

MedlemsinfoOprettet af Niels Møller Hansen 30 aug, 2012 11:04

Langt om længe er det lykkedes at få forholdene omkring booking af fællesbåden på Tissø på plads. Proceduren kan du læse mere om på hjemmesiden,

Ligeledes er der lagt oplysninger omkring ørreddagen på hj. siden.

Blob Blob forventes at blive udsendt efter ørreddagen i oktober måned. Nu er der jo nok nogle af jer der har haft tid til lidt fiskeri hen over sommeren. Redaktøren er i gang med næste nummer af bladet, og allerede nu hører jeg meget gerne om jeres oplevelser derude fra.

Fat pen og billeder og del jeres oplevelser med os andre.

Som bekendt fyldte OSF 60 år i maj måned. Derfor er det blevet besluttet at få trykt nye klubmærker med vores logo. Mere herom i næste nummer af blob blob.